Uopfordrede ansøgninger?

Her diskuterer vi teknikker til jobsøgning? Hvor finder jeg de relevante jobs for min person og hvordan skaber jeg selv det job jeg kan søge.

Uopfordrede ansøgninger?

Indlægaf Administrator » tirs 29. jun 2010 22:02

Hej

Hvad er jeres erfaring med uopfordrede ansøgninger?

Er det muligt at skabe sit eget job gennem en uopfordret ansøgning? eller er man bare heldig at ramme i "tidsrammen" mellem jobbeskrivelsen skabes og der bliver lavet et jobopslag?

Jeg har selv aldrig fået job på en uopfordret ansøgning, hvad har i?
Administrator
Administrator

Re: Uopfordrede ansøgninger?

Indlægaf Marianne » tirs 6. jul 2010 12:34

Jeg har før haft held med uopfordrede ansøgninger, men tror typisk man er mere heldig med dem ved større virksomheder da de har en større medarbejderomsætning end de små. Det tog dog et par måneder inden jeg fik svar dengang jeg søgte hos Siemens, men det skyldes selvfølgelig også de mange ansøgninger de modtager og de få folk der er til at behandle dem.

Står man og mangler et job inden for en kort tidsramme er mange uopfordrede ansøgninger i hvert fald en god idé da nogle virksomheder måske ikke lige har brug for ekstra arbejdskraft på det tidspunkt du ansøger, men måske får det senere.

Flere virksomheder opfordrer også folk til at ansøge på deres hjemmeside da de måske ikke nødvendigvis har brug for en ny medarbejder men dine evner måske gør dig interessant.

Så det skader aldrig at forsøge og måske er du heldig at få en jobsamtale. Venter man på at et jobopslag vil der højst sandsynlig også være mange andre der går efter jobbet.
Marianne

Indlægaf Topper » tirs 20. jul 2010 01:02

Inden ansøgningen, uanset om den er opfordret eller uopfordret, er det altid en fordel at besøge virksomhedens hjemmeside og finde ud af så meget som muligt om dens vision, værdier, projekter, virksomhedskultur o.l. Hvis du skriver en uopfordret ansøgning, kan du på den måde også finde ud af hvem du kan ringe op hos virksomheden, inden du sender din ansøgning, eller hvem du skal stile ansøgningen til.
Topper

Indlægaf David89 » tirs 20. jul 2010 01:07

Hvis ikke du er sikker på hvor du vil ansøge er det også en god idé at søge inspiration i gennem aviserne. Der skrives meget om aktive virksomheder og om hvornår de ekspanderer. Der har de naturligvis brug for efter arbejdskraft. Opslagsværker under f.eks. den branche, som du søger job indenfor kan også findes på internettet.
David89

Indlægaf Kirsten08 » tirs 20. jul 2010 01:10

Brug også dit netværk! Interne kilder og referencer er ofte en bonus ved uopfordrede ansøgninger. Spørg familie, venner og bekendte, om de kender en virksomhed, der mangler én som dig. Dit netværk kan ofte sætte dig på sporet af, hvor du kan søge. Det er altid godt at kende nogen, som kender nogen, når man søger nyt job.
Kirsten08

Indlægaf Marianne » tirs 20. jul 2010 01:14

Inden du sender en uopfordret ansøgning er det tit en fordel at kontakte virksomheden telefonisk. Dermed gør du allerede der opmærksom på dig selv plus du finder ud af, hvilken person du skal stile din ansøgning til.

Gode spørgsmål i en telefonsamtale kan være, hvordan virksomheden stiller sig til uopfordrede ansøgninger, eller hvor længe ansøgningerne bliver gemt. Disse spørgsmål vil helt sikkert forekomme arbejdsgiveren relevante - vel at mærke, hvis du ikke kan finde svar på dem andre steder som f.eks. på virksomhedens hjemmeside e.l. Så hver altid sikker på at udføre din research ordentligt.
Marianne

Indlægaf Amalie » man 6. sep 2010 20:08

Hvis du er studerende er det tit mindre job du leder efter, så derfor er du som person lige så vigtig som dine kvalifikationer. Mød derfor gerne op fremfor bare at sende en mail når du søger job :)
Amalie

Tilbage til Hvor finder jeg mit nye job?